حساسیت یا آلرژی فصلی در اثر واکنش طبیعی بدن به عواملی به وجود می‌آید که طبیعی و بی ضرر هستند، ولی دستگاه ایمنی بدن برخی افراد به شدت نسبت به آن‌ها واکنش نشان می‌دهد.

آلرژی فصلی یکی از حساسیت‌های شایع است که معمولاً در فصل‌های بهار و گاهی در تابستان و حتی پاییز، به هنگام گرده افشانی گیاهان مشاهده می شود. گرده افشانی برخی گیاهان بهاره و در مواردی تابستانی است.

آسم و آلرژی شیوع زیادی دارند و با وجود اینکه دو بیماری متفاوت هستند، اما گاهی علائم بسیار مشابهی دارند. علایم و نشانه های آسم عبارتند از:

تنگی نفس

سفتی یا درد قفسه سینه

مشکل در خواب که به دلیل تنگی نفس، سرفه یا خس خس سینه ایجاد می شود.

صدای خس خس یا سوت در زمان بازدم( خس خس از علایم معمول آسم در کودکان می باشد).

حملات سرفه یا خس خس سینه که با ویروس های تنفسی مانند سرماخوردگی یا آنفلوانزا شدیدتر می شود.

دلیل این که برخی افراد مبتلا به آسم می شوند اما افراد دیگر به این بیماری مبتلا نمی شوند مشخص نیست اما احتمالاً ترکیبی از عوامل محیطی و ژنتیکی(ارثی) در ابتلا به این بیماری نقش دارند.

آلرژی

آلرژی واکنش غیرمعمول و به طور کلی ناخوشایند دستگاه ایمنی بدن به برخی از موادی است که در معرض آن‌ها قرار می‌گیرید. آلرژی انواع مختلفی دارد، از جمله آلرژی به مواد شیمیایی که می‌خورید، لمس یا استنشاق می‌کنید.در برخی افراد، آلرژی به مرور زمان برطرف می‌شود، اما در بعضی دیگر به مرور زمان شرایط وخیم‌تر خواهد شد. نیش حشرات مانند زنبور‌ها نیز می‌تواند واکنش آلرژیک ایجاد کند.

علائم آلرژی

علائم بینی: آبریزش بینی، گرفتگی بینی، عطسه های مکرر و خارش بینی

علائم چشمی: خارش چشم، قرمزی، تورم، اشک ریزی و حساسیت به نور

علائم تنفسی: احساس کمبود هوا و تنفس همراه با صدای خس خس

علائم عمومی در بدن: خستگی و عصبی شدن

شایع ترین علامت در این بیماران عطسه های مکرر است که برای مدت طولانی گریبانگیر این افراد می شود. علاوه بر آن، گرفتگی بینی و آبریزش بینی نیز از دیگر علائم این بیماری است. این بیماری، جزء بیماریهای شایع به شمار می رود. همچنین این بیماری با آسم نیز همراهی دارد و مواردی که فرد در آن به هر دو بیماری مبتلا است کم نیست. اگر چه هنوز علت این که چرا آلرژی در برخی افراد بیشتر شایع است، معلوم نیست، ولی استعداد ابتلا به آلرژی (واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن) معمولاً در افراد بعضی از خانواده ها بیشتر است. هیچ کسی با بیماری آلرژی متولد نمی‌شود، ولی زمینه ابتلا به آن، ارثی است. آلرژی‌ها معمولاً در دوران کودکی شروع می‌شوند، ولی ممکن است در هر سن دیگری هم آغاز شوند. میزان حساسیت‌ها با افزایش سن کاهش می‌یابد، ولی ممکن است بعدها مجدداً عود کند.با دوری از مواد آلرژی زا و مصرف منظم داروها تحت نظر پزشک، می‌توان آلرژی را کنترل و درمان کرد.

تفاوت درمان آسم و آلرژی

با شناسایی محرک‌ها و اجتناب از آن‌ها و همچنین واکسینه شدن در برابر آنفولانزا می‌توانید از ابتلا به آسم جلوگیری کنید. به‌علاوه با شروع علائم آسم باید سریعاً به دنبال درمان باشید. درمان آسم شامل مصرف دارو‌های استنشاقی، تزریقی یا بلعی است. برونکودیلاتور‌ها و کورتیکواستروئید‌ها از متداول‌ترین دارو‌ها برای درمان آسم هستند.با اجتناب از موادی که باعث بروز واکنش می‌شوند، می‌توانید از ایجاد آلرژی جلوگیری کنید. آلرژی را می‌توان با استفاده از دارو‌های آنتی هیستامین درمان کرد و در موارد شدید ممکن است فرد نیاز به تزریق اپی نفرین داشته باشد.

مقایسه روش تشخیص آسم و آلرژی

برای تشخیص آسم از معاینه فیزیکی و آزمایش‌های مختلف عملکرد ریه استفاده می‌شود. در دَم‌سنجی یا اسپیرومتری، ظرفیت تنفسی شش‌ها مورد آزمایش قرار می‌گیرد. اگر فرد مبتلا به آسم باشد، در آزمایش خون او، سطح ائوزینوفیل بالا خواهد بود (بیش از ۴۰۰ سلول در هر میکرولیتر).

به‌علاوه از تست متاکولین نیز می‌توان برای تشخیص آسم استفاده کرد. در این آزمایش، بیمار متاکولین یا هیستامین را استنشاق کرده و میزان جمع شدن نایژه‌ها با استفاده از اسپیرومتری تعیین می‌شود. آلرژی را می‌توان با استفاده از آزمایش خون و تست پوستی پریک (آزمون خراش پوستی) تشخیص داد. زمانی که واکنش آلرژیک وجود داشته باشد، آزمایش خون وجود مقادیر زیادی ایمونوگلوبولین را در خون نشان می‌دهد.

 

موضوعات: بدون موضوع
[شنبه 1399-06-29] [ 05:21:00 ب.ظ ]