نقش و وظیفه روده باریک:

به قسمتی از اجزای تشکیل دهنده گوارش، که مابین معده و روده بزرگ (کولون) قرار دارد را روده باریک می گویند البته برعکس اسم این قسمت حدود ۶ متر میباشد و قطری بین ۳ تا ۵ سانتیمتر دارد.

 

روده باریک از سه قسمت تشکیل شده است که قسمت ابتدایی آن را اثنی عشر تشکیل داده است بخش دوم را تهی روده می نامند و بخش انتهایی را دراز روده می گویند.

 

غذایی که شما میل می کنید پس از معده وارد ابتدای روده باریک یا همان از اثنی عشر میشود در حقیقت کار اصلی روده باریک هضم و جذب، غذاها و مواد وارد شده به معده می باشد و نقش بسیار مهمی در فرآیند  دستگاه گوارش بدن دارد.

هر ترکیبی که برای هضم و جذب غذا در روده باریک نیاز است توسط خود روده باریک درست می شود و به همین دلیل هضم و جذب غذا به طور کامل در روده باریک انجام میشود.

 

مواد غذایی که در روده باریک هضم می شوند در حقیقت غذای سلولهای بدن می باشند این فرآیند به این صورت می باشد که پس از هضم غذایی توسط روده باریک از طریق منتشر شدن وارد رگ های خونی در روده باریک می شوند و در مرحله بعد وارد سلول ها ی کل بدن میشود.

اما مواد غذایی که توسط روده باریک  هضم و جذب نمی شود وارد روده بزرگ می شود و در نهایت به صورت مدفوع از بدن خارج می شود.

 

باکتری چیست؟

باکتری ها موجوداتی تک سلولی هستند که از نظر اجزای تشکیل دهنده بسیار ساده می باشند.

 از نظر اندازه با میکروسکوپ قابل  دیدن می باشند.

 

در کل می توان گفت نقش باکتری ها در موجودات زنده دیگر مثل انسان، حیوان یا گیاهان بیشتر مثبت می باشد تا منفی.

 به غیر از تعداد محدودی از باکتری ها، بیشتر باکتری ها نقش سازنده ای در فعالیت موجودات زنده دیگر دارند.

به نظر کارشناسان اولین موجودات زنده روی کره زمین باکتری ها بوده اند، با توجه به این مطلب می تواند به اهمیت سازنده و مفید باکتری ها توجه داشت.

 

نکته مهم در مورد باکتری ها  تکثیر شدن و زنده ماندن طولانی مدت و با کیفیت باکتری ها می باشد:

از نظر میکروب شناسان که مطالعات زیادی در مورد باکتریها داشته‌اند، باکتری ها می توانند در محیطی که شرایط برای تکثیر  فراهم باشد یعنی محیطی که از نظر غذا و دما و هوا مناسب و ترکیبات شیمیایی کمتری داشته باشد می توانند سریع تکثیر کنند این تکثیر به نحوی است که می‌توانند در هر ۲۰ دقیقه از وسط دو نیم شده و خود را به شدت تکثیر کنند.

جالب است بدانید که باکتریها در هر محیطی یعنی در گرم ترین و یا سرد ترین و حتی شور ترین نقاط جهان می توانند به زندگی خود برای سال های سال ادامه دهند.

علت این موضوع بخاطر این است که اگر محیط رشد باکتری مناسب نباشد باکتری لایه ضخیمی به دور خود به وجود می آورند که باعث در امان ماندن از محیط اطراف خود می شود.

رشد بیش از حد باکتری ها در روده باریک:

همانطور که در بالا اشاره شد باکتری ها می توانند به سرعت با توجه به محیط و شرایط مناسب رشد داشته باشند این روش می‌تواند در هر موجودی و در هر قسمت از بدن موجود باشد.

باکتری ها می توانند در روده باریک بیش از اندازه رشد داشته باشند که عوامل خاصی در این تکثیر زیاد، نقش خواهند داشت.

رشد پیش از حد باکتری در روده باریک می‌توانند نشات گرفته از بخش های دیگر دستگاه گوارش مثل روده بزرگ باشد به طور معمول روده بزرگ سرشار از باکتری می باشد و ممکن است این باکتری ها به روده باریک انتقال پیدا کنند.

 اما عوامل دیگری مثل کم شدن اسید معده ، ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن و به خصوص دستگاه گوارش ، اختلال‌های فیزیکی در  روده باریک ، سن بالا با زن بودن فرد نقش دارد.

بعضی از بیماری ها مثل دیابت، ایدز ، کم کاری تیروئید ، مصرف الکل بیش از اندازه ، استفاده از بعضی از داروها برای بهبود پمپ پروتون که در نهایت منجر به کاهش تولید اسید معده می‌شود و حتی حرکت کند  شدن سیستم گوارشی می تواند از عوامل ایجاد کننده بیش از حد باکتری در روده باریک شود.

 

نشانه های رشد بیش از حد باکتری در روده باریک:

 درد معده،  اسهال ، حال تهوع و نفخ، یبوست و حتی کاهش وزن ناگهانی

موضوعات: بدون موضوع
[جمعه 1399-06-21] [ 06:32:00 ب.ظ ]